
Kierunek Bezpieczeństwo Wewnętrzne
KIERUNEK BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE
Studia pierwszego stopnia na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne przeznaczone są dla osób pragnących zdobywać wiedzę, umiejętności oraz kształtować kompetencje niezbędne podczas działań mających wpływ na bezpieczeństwa obywateli. Studia dedykowane są przede wszystkim dla osób zainteresowanych pracą w resorcie spraw wewnętrznych i administracji oraz piastowaniu stanowisk przyszłych dyrektorów, naczelników, prezesów, ekspertów czy doradców odpowiedzialnych za bezpieczeństwo zarówno w instytucjach rządowych, samorządowych, pozarządowych jak i w sektorze prywatnym.
Internetowa Rekrutacja Kandydatów - IRK |
Obsługa rekrutacji
|
Akademia Pożarnicza |
Rekrutacja
Internetowa Rekrutacja Kandydatów
REKRUTACJA NA ROK AKADEMICKI 2025/2026
Informacje podstawowe
Dla kogo - dla osób cywilnych
Tytuł zawodowy nadawany absolwentom – licencjat
Przyporządkowanie do dyscyplin naukowych:
- Nauki o bezpieczeństwie - 100%
Jednostka organizacyjna - Wydział Inżynierii Bezpieczeństwa i Ochrony Ludności
Kierunek studiów - bezpieczeństwo wewnętrzne
Formy studiów - stacjonarne i niestacjonarne
Poziom kształcenia - studia pierwszego stopnia
Profil kształcenia - ogólnoakademicki
Zakresy studiów:
- ochrona przeciwpożarowa,
- ochrona ludności, obrona cywilna i zarządzanie kryzysowe.
Język wykładowy - polski
Czas trwania - 6 semestrów (3 lata)
Terminy rekrutacji
I nabór | II nabór | |
rozpoczęcie przyjmowania zgłoszeń | 02.06.2025 r. | 25.08.2025 r. |
zakończenie przyjmowania zgłoszeń | 20.07.2025 r. | 14.09.2025 r. |
ogłoszenie wyników wstępnej kwalifikacji | 25.07.2025 r. | 17.09.2025 r. |
dostarczenie oryginałów dokumentów przez osoby zakwalifikowane * | 28.07-07.08.2025 r. | 18-24.09.2025 r. |
dostarczenie oryginałów dokumentów przez osoby za listy rezerwowej * | 11-13.08.2025 r. | 18-24.09.2025 r. |
ogłoszenie wyników | 14.08.2025 r. | 25.09.2025 r. |
* zgodnie z harmonogramem przesłanym za pomocą platformy IRK
Proces rekrutacji
- Rekrutacja kandydatów na studia prowadzona jest w formie elektronicznej na stronie internetowej irk.apoz.edu.pl obsługiwanej przez system Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK).
- Aby wziąć udział w procesie rekrutacji, kandydat zobowiązany jest do:
- założenia indywidualnego konta w systemie IRK oraz uzupełnienia wymaganych danych, niezbędnych do złożenia zgłoszenia rekrutacyjnego na studia;
- dokonania zgłoszenia rekrutacyjnego na wybrany z oferty rodzaj studiów.
- Indywidualne konto rekrutacyjne w systemie IRK jest głównym źródłem przekazywania kandydatowi informacji dotyczących postępowania rekrutacyjnego. Wiadomości umieszczone na indywidualnym koncie kandydata uznaje się za dostarczone i wiążące.
- Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w celu rekrutacji.
Warunki rekrutacji
- Na studia przyjmowane są wyłącznie osoby posiadające świadectwo dojrzałości.
- W postępowaniu rekrutacyjnym będą uwzględniane wyniki z części pisemnej egzaminu dojrzałości z przedmiotów:
- matematyka;
- język obcy;
- wiedza o społeczeństwie albo geografia, albo historia, albo informatyka.
- W przypadku świadectwa dojrzałości uzyskanego od roku 2005 (dot. liceów) lub od roku 2006 (dot. techników) – tzw. „nowa matura”, na którym brak jest wyniku z następujących przedmiotów: matematyka, wiedza o społeczeństwie albo geografia, albo historia, albo informatyka przyjmuje się jako liczbę punktów wartość zero.
- W przypadku świadectwa dojrzałości uzyskanego do roku 2004 (dot. liceów) lub do roku 2005 (dot. techników) – tzw. „stara matura”, na którym brak jest ocen z przedmiotów wymaganych, dokonuje się przeliczenia na „wynik maturalny” oceny na świadectwie ukończenia szkoły średniej w sposób, o którym mowa dalej z zastrzeżeniem, że “wynik maturalny” przemnożony jest przez współczynnik 0,8.
Przeliczanie punktów
- W przypadku świadectwa dojrzałości uzyskanego od roku 2005 (dot. liceów) lub od roku 2006 (dot. techników) – tzw. „nowa matura”, na którym brak jest wyniku z następujących przedmiotów: matematyka, wiedza o społeczeństwie albo geografia, albo historia, albo informatyka, przyjmuje się jako liczbę punktów wartość zero.
- Przeliczanie punktów z egzaminu dojrzałości zdawanego od roku 2005 (dot. liceów) lub roku 2006 (dot. techników) – tzw. „nowa matura”, następuje wg wzoru:
PR za przedmiot = wynik maturalny × waga poziomu × waga przedmiotu
gdzie:
- Wynik maturalny - wynik maturalny z części pisemnej wyrażony w skali punktowej wynikający w stosunku 1:1 ze skali procentowej;
- Waga poziomu*:
- poziom podstawowy - 0,5
- poziom rozszerzony - 1,0
- poziom dwujęzyczny - 1,4 (dotyczy wyłącznie wyniku maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym)
- poziom podstawowy - 0,5
*Jeżeli kandydat posiada na świadectwie dojrzałości w części pisemnej z przedmiotu wymaganego wynik z poziomu rozszerzonego i podstawowego, to podstawą naliczenia punktów rekrutacyjnych za ten przedmiot jest wynik dający większą liczbę punktów.
- Waga przedmiotu:
- matematyka - 0,5
- język obcy - 0,5
- wiedza o społeczeństwie/historia i teraźniejszość - 0,9*
- geografia- 0,5*
- historia- 0,7*
- informatyka - 0,7*
*przedmioty dodatkowe - podstawą do naliczania sumy punktów rekrutacyjnych jest przedmiot dający kandydatowi największą liczbę punktów rekrutacyjnych.
- W przypadku świadectwa dojrzałości uzyskanego do roku 2004 (dot. liceów) lub do roku 2005 (dot. techników) – tzw. „stara matura”, na którym brak jest ocen z przedmiotów wymaganych, dokonuje się przeliczenia na „wynik maturalny” oceny na świadectwie ukończenia szkoły średniej w sposób, o którym mowa dalej, z zastrzeżeniem, że “wynik maturalny” przemnożony jest przez współczynnik 0,8.
- Przeliczanie punktów z egzaminu dojrzałości zdawanego do roku 2004 (dot. liceów) lub do roku 2005 (dot. techników) - tzw. „stara matura”, następuje zgodnie z poniższą tabelą:
Ocena z pisemnego egzaminu dojrzałości skala 3-5 Ocena z pisemnego egzaminu dojrzałości skala 2-6 Wynik maturalny 5,0 6,0 100 -------------------------------- 5,0 80 4,0 4,0 60 --------------------------------- 3,0 40 3,0 2,0 20 - Gdy kandydat zdaje maturę na obu poziomach z danego przedmiotu i/lub posiada wyniki maturalne z kilku języków lub przedmiotów dodatkowych, Komisja Rekrutacyjna wylicza sumę punktów rekrutacyjnych PR na podstawie PR z poszczególnych przedmiotów w najkorzystniejszej dla kandydata konfiguracji.
- Sposób przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych świadectwu polskiej szkoły średniej, wydanych za granicą stanowi Załącznik nr 4 do uchwały nr 13/06/2024 Senatu APoż z dnia 19.06.2024 r.
- Listę rankingową kandydatów tworzy się na podstawie sumy punktów rekrutacyjnych PR z matematyki, języka obcego oraz wiedzy o społeczeństwie albo geografii, albo historii, albo informatyki.
- W przypadku uzyskania identycznej sumy punktów rekrutacyjnych po przeliczeniu wyników z matur, o zajęciu wyższej pozycji na liście rankingowej decydować będą wyższe wyniki na świadectwie dojrzałości z pierwszeństwem:
- matematyki,
- wiedzy o społeczeństwie albo geografii, albo historii, albo informatyki,
- języka obcego.
- Laureaci Olimpiady Wiedzy o Bezpieczeństwie i Obronności współorganizowanej przez APoż otrzymują w postępowaniu kwalifikacyjnym maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania, zaś finaliści tej olimpiady maksymalną, możliwą do uzyskania liczbę punktów rekrutacyjnych z przedmiotu dodatkowego.
Potwierdzanie efektów uczenia się
- W stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się zastosowanie mają postanowienia właściwej uchwały Senatu Akademii Pożarniczej w sprawie organizacji potwierdzania efektów uczenia się.
- W celu potwierdzenia efektów uczenia się kandydat powinien złożyć do APoż właściwą dokumentację w terminie od 1 do 31 marca roku kalendarzowego, w którym będzie ubiegał się o przyjęcie na studia.
- Po uzyskaniu pozytywnej decyzji dotyczącej potwierdzenia efektów uczenia się, obowiązują terminy rekrutacji.
- Do osób, które ubiegają się o przyjęcie na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się nie stosuje się wymogu posiadania wyników na świadectwie dojrzałości z wymaganych przedmiotów i ich przeliczania.
- Liczba osób przyjęta na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się nie może przekraczać 10% limitu przyjęć na pierwszy rok studiów.
Wymagane działania i dokumenty
- Aby wziąć udział w procesie rekrutacji na wybrany rodzaj studiów, kandydat zobowiązany jest do:
- założenia konta w systemie IRK oraz uzupełnienia wymaganych danych, niezbędnych do złożenia zgłoszenia rekrutacyjnego na studia,
- wczytania do IRK skanu świadectwa dojrzałości (wydanego przez OKE lub w przypadku matury sprzed 2005 dot. liceów i sprzed 2006 dot. techników przez szkołę) - wszystkie strony dokumentu w jednym pliku pdf,
- wczytania do IRK skanu decyzji w sprawie potwierdzenia efektów uczenia się wydanej przez właściwą komisję do spraw potwierdzania efektów uczenia się - w przypadku kandydatów ubiegających się o przyjęcie się na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się,
- wczytania do IRK elektronicznej wersji kolorowej fotografii na białym tle - zdjęcie kandydata powinno spełniać wymagania, jak zdjęcie do dowodu osobistego,
- złożenia w systemie IRK zgłoszenie rekrutacyjne na wybrany rodzaj studiów,
- uiszczenia opłaty rekrutacyjnej w terminie do dnia zakończenia rekrutacji- na rachunek bankowy wskazany w indywidualnym koncie rekrutacyjnym w systemie IRK – po prawidłowym zapisie na studia,
- w przypadku kandydatów niepełnoletnich - wczytania do IRK oświadczenia o wyrażeniu zgody na udział w rekrutacji oraz podjęcie studiów podpisanego własnoręcznie przez rodzica/opiekuna prawnego (oświadczenie do pobrania na koncie IRK).
- Po wpisaniu kandydata na listę zakwalifikowanych do dalszego procesu rekrutacji, kandydat w wyznaczonym przez Komisję Rekrutacyjną terminie dostarcza do APoż:
- podanie do Rektora-Komendanta APoż - formularz wygenerowany z systemu IRK, wydrukowany i własnoręcznie podpisany,
- oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości – wydany przez OKE lub w przypadku matury sprzed 2005 dot. liceów i sprzed 2006 dot. techników przez szkołę,
- oryginał decyzji w sprawie potwierdzenia efektów uczenia się wydanej przez właściwą komisję do spraw potwierdzania efektów uczenia się – dotyczy kandydatów ubiegających się o przyjęcie się na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się,
- deklarację uiszczania czesnego (dotyczy tylko studiów niestacjonarnych) - formularz wygenerowany z systemu IRK, wydrukowany i własnoręcznie podpisany,
- zaświadczenie lekarskie potwierdzające zdolność do podjęcia nauki w APoż,
- w przypadku kandydatów niepełnoletnich – oryginał oświadczenia o wyrażeniu zgody na udział w rekrutacji oraz podjęcie studiów podpisany własnoręcznie przez rodzica/opiekuna prawnego.
- Niedopełnienie formalności, o których mowa wyżej, traktowane jest przez Komisję Rekrutacyjną jako rezygnacja z udziału w procesie rekrutacji na studia.
Opłata rekrutacyjna
Koszt - 85,00 PLN
Numer konta – zostanie podany w zakładce "Płatności" w indywidualnym koncie kandydata, po złożeniu zgłoszenia rekrutacyjnego
Termin – do ostatniego dnia przyjmowania zgłoszeń rekrutacyjnych
Opłaty za studia
- studia stacjonarne są nieodpłatne
- studia niestacjonarne są płatne
- koszt studiów oraz informacje o innych płatnościach określone są we właściwym Zarządzeniu Rektora-Komendanta APoż (zakładka "Podstawy prawne")
Opis studiów
Kierunek bezpieczeństwo wewnętrzne to dobre miejsce dla osób, które w przyszłości chciałby mieć wiedzę z zakresu funkcjonowania nie tylko państwa, ale przede wszystkim różnych służb i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Z tą myślą przygotowaliśmy zajęcia, które obejmują swoim zakresem wizyty studyjne w różnych instytucjach! Służba Więzienna, Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna, Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych i nie tylko… Wiemy, jak ważne jest, aby nasi studenci uczestniczyli w spotkaniach o różnej tematyce, dlatego organizujemy dodatkowe możliwości na naszej Uczelni! Spotkania z Agencją Wywiadu, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Grupą Poszukiwawczo-Ratowniczą, ekspertami w swoich branżach.
Niesamowite w bezpieczeństwie jest to, że można na nie spojrzeć z różnych perspektyw, oprócz tematów związanych ze służbami i organizacjami, mamy przedmioty związane z naukami społecznymi czyli bezpieczeństwem społeczności lokalnych, gdzie nasza doświadczona kadra dysponuje nowoczesnym sprzętem, dzięki któremu wczujesz się w skórę innych osób… dosłownie!
A może interesuje Cię praca państwa w sytuacjach kryzysowych? Zbiorowe formy ochrony ludności? Analiza ryzyka?
Jedno jest pewne i niezmienne… zapraszamy!
Studia pierwszego stopnia, zarówno stacjonarne i niestacjonarne, trwają 6 semestrów. Po czwartym semestrze następuje wybór jednego zakresu tematycznego zajęć spośród dwóch proponowanych:
- Ochrony przeciwpożarowej,
- Ochrony ludności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
Sylwetka absolwenta
Absolwent:
- Jest przygotowany do wykonywania funkcji doradczych, kontrolnych i administracyjnych na różnych szczeblach administracji publicznej.
- Rozumie i umie analizować procesy dokonujące się w społecznościach lokalnych, państwie i przyrodzie oraz badać wpływ relacji: człowiek – środowisko – infrastruktura.
- Posiada umiejętności aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, kierowania zespołami ludzkimi wykonującymi zadania zlecone oraz posługiwania się fachową literaturą, łącznie z przepisami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa, działalności służb, straży i inspekcji oraz działalności gospodarczej.
- Zna podstawowe procesy technologiczne, mające wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa.
- Posiada umiejętność korzystania z tej wiedzy w życiu zawodowym, komunikowania się z otoczeniem zewnętrznym, wewnętrznym w zakresie niezbędnym dla skutecznego zrealizowania swojej misji społecznej i pomocowej jaką jest ochrona życia i zdrowia człowieka, środowiska, infrastruktury, w tym krytycznej.
- Spełnia nowoczesne wymagania zawodowe, które predysponują go do wykonywania funkcji kierowniczych, doradczych i administracyjnych na różnych szczeblach administracji publicznej (rządowej i samorządowej) zarządzania bezpieczeństwem.
- Posiada kompleksowe przygotowanie do prowadzenia i realizacji wszystkich elementów i procedur zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem publicznym, ochroną ludności i zarządzania ryzykiem w każdej jednostce administracyjnej i każdym przedsiębiorstwie.
- Jest przygotowany do stosowania nowych dyrektyw, zasad i procedur obowiązujących w Polsce i wynikających z dostosowania tego obszaru problemowego do wymagań Unii Europejskiej i standardów światowych
- Nabywa wiedzę ze skutecznego kierowania zespołami oraz teoretyczną i umiejętności praktyczne między innymi w takich obszarach jak:
- identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń oraz określenie ich źródeł,
- analiza ryzyka zagrożeń i prognoza ich potencjalnych skutków,
- projektowanie i wdrażanie nowoczesnych i skutecznych systemów zarządzania bezpieczeństwem w jednostkach administracji państwowej,
- identyfikacja, prognozowanie i diagnozowanie zagrożeń oraz opracowywanie metod zapobiegania, przeciwdziałania i przygotowania działań na wypadek niekorzystnych zdarzeń i sytuacji kryzysowych,
- tworzenie warunków zapewniających ciągłość funkcjonowania infrastruktury krytycznej,
- planowanie działań zapobiegawczych,
- projektowanie systemów zarządzania bezpieczeństwem, obsługiwanie oraz doskonalenie procedur tego systemu,
- uświadamianie społeczeństwa i powszechna edukacja w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom,
- tworzenie warunków organizacyjnych, technicznych i finansowych sprawnego zarządzania kryzysowego,
- organizacja systemów łączności i monitorowania,
- organizacja i utrzymywanie systemów ostrzegania i alarmowania,
- tworzenie warunków przetrwania ludności w sytuacjach kryzysowych,
- tworzenie warunków zapewniających ciągłość funkcjonowania administracji publicznej,
- szacowanie szkód i strat powstałych w wyniku katastrof i sytuacji kryzysowych,
- prognozowanie sytuacji nadzwyczajnych i opracowywanie środków i sposobów przeciwdziałania,
- współpraca z instytucjami porządku publicznego,
- wykorzystanie znajomości prawa cywilnego, administracyjnego i karnego.
- Nabywa umiejętność posługiwania się komputerowymi technikami wspomagania prognozowania zdarzeń niekorzystnych
- Potrafi:
- projektować i zarządzać bezpieczeństwem;
- efektywnie stosować programy komputerowe w pracach prognostycznych i projektowych oraz w zarządzaniu;
- stosować systemy informatyczne w zagadnieniach planowania i organizacji działań zmierzających do minimalizacji skutków sytuacji kryzysowych;
- rozwijać innowacyjność w zakresie bezpieczeństwa.
- Będzie dobrze przygotowany do wykonywania zadań w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego realizowanych przez organy państwowe i samorządowe, a także podmioty gospodarcze i instytucje pozarządowe zgodnie z ich statutowymi obowiązkami w tym obszarze.
- Poprzez naukę języka obcego będzie przygotowany do zrozumiałego komunikowania się w zakresie skutecznego pozyskiwania, przekazywania i stosowania wiedzy i informacji z zakresu bezpieczeństwa państwa w tym informacji wynikających z Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa i Obrony.
- Rozumie mechanizmy i warunki tworzące bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, wiedzę z zakresu nauk o bezpieczeństwie, nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, które kształtują procesy i stan bezpieczeństwa, prawa człowieka, zasad funkcjonowania państwa w ochronie żywotnych jego interesów oraz interesu jednostek: życia, zdrowia, mienia, środowiska, itp.
- Zdobędzie szczególnie cechy w zakresie znajomości zasad zarządzania bezpieczeństwem, absolwent kierunku w systemie praktyk zawodowych, które będą organizowane w organach państwowych i samorządowych, instytucjach gospodarczych i pozarządowych, które wykonują zadania na rzecz bezpieczeństwa wewnętrznego państwa.
- Będzie przygotowany do aktywnego uczestnictwa w badaniach stanu bezpieczeństwa wewnętrznego, tworzenia dokumentacji opisującej stan bezpieczeństwa, wyciągania krytycznych wniosków i formułowania nowych założeń i tworzenia projektów.
- Posiada wiedzę obejmującą wieloaspektowe problemy bezpieczeństwa wewnętrznego jak i praktyczne umiejętności niezbędne do realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego.
- Posiada zdolność twórczego myślenia i rozwiązywania problemów.
- Sprawdza się w toku pracy indywidualnej i zespołowej, zarówno w roli kierownika, jak i członka grupy.
Potencjalne miejsce pracy
Absolwent kierunku może znaleźć zatrudnienie w:
- jednostkach ochrony przeciwpożarowej;
- administracji publicznej, szczególnie tej ściśle współpracująca z OSP;
- innych służbach ratowniczych i instytucjach działających w sferze ogólnie pojętego bezpieczeństwa (w tym organizacje międzynarodowe);
- administracji publicznej związanej z ochroną ludności, jak np. centra zarządzania kryzysowego czy wydziały bezpieczeństwa;
- służbach związanych z bezpieczeństwem i ochroną obywateli;
- instytucjach rządowych i pozarządowych związanych z bezpieczeństwem (w tym międzynarodowe instytucje bezpieczeństwa).
Podstawy prawne
- Warunki rekrutacji – Uchwała Senatu APoż
- Sposób przeliczania ocen zagranicznych – Załącznik nr 4 do Uchwały Senatu SGSP
- Program studiów – Uchwała Senatu SGSP
- Szczegółowe zasady pobierania opłat – Zarządzenie nr 36/2024 Rektora-Komendanta APoż oraz Zarządzenie nr 50/2024 Rektora-Komendanta APoż
- Wysokość opłaty rekrutacyjnej – Zarządzenie Rektora-Komendanta APoż