Kierunek Ratownictwo, Ochrona Ludności i Pomoc Humanitarna
RATOWNICTWO, OCHRONA LUDNOŚCI I POMOC HUMANITARNA
Studia na kierunku ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna dedykowane są osobom, które pragną zdobywać wiedzę, umiejętności oraz kształtować kompetencje niezbędne podczas działań mających wpływ na bezpieczeństwo obywateli a także tym, którzy swoją przyszłość zawodową wiążą z instytucjami podległymi resortom administracji publicznej, spraw wewnętrznych oraz instytucjami pozarządowymi.
Internetowa Rekrutacja Kandydatów - IRK |
Obsługa rekrutacji
|
Akademia Pożarnicza |
Rekrutacja
Internetowa Rekrutacja Kandydatów
Studia na kierunku „Ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna” są odpowiedzią na zmiany w zakresie ochrony ludności oraz aktualne potrzeby rynku związane z rozwojem systemów ratowniczych i budową potencjału ratowniczego. Celem studiów jest kształcenie kadry na potrzeby podmiotów ratowniczych oraz administracji publicznej.
Studia dedykowane są osobom, które pragną zdobywać wiedzę, umiejętności oraz kształtować kompetencje niezbędne podczas działań mających wpływ na bezpieczeństwo obywateli. Także tym, którzy swoją przyszłość zawodową wiążą z instytucjami podległymi resortom administracji publicznej, spraw wewnętrznych oraz instytucjami pozarządowymi. Studia skierowane są do osób, których zainteresowania wiążą się z ratownictwem, ochroną ludności w ujęciu jej organizacji, jak również wiedzą na temat świadczenia i planowania pomocy humanitarnej.
Studia te w sposób szczególny przygotowane zostały również dla pracowników urzędów oraz przedstawicieli formacji umundurowanych, ze zwróceniem specjalnej uwagi na różne aspekty ich współpracy w ujęciu krajowym i międzynarodowym.
Studia zostały podzielone na 5 bloków tematycznych:
- przedmioty ogólne i kierunkowe,
- ochrona ludności,
- ratownictwo,
- pomoc humanitarna,
- systemy wspomagające ratownictwo i ochronę ludności.
Pierwszy i drugi semestr to grupa przedmiotów ogólnych i podstawowych, do których należą przedmioty prawne, ekonomiczne i społeczne o charakterze ogólnoakademickim. Przedmioty specjalistyczne rozpoczynają się w trzecim semestrze.
Pierwszy z nich to blok ochrony ludności, pozwalający na uzyskanie aktualniej wiedzy na temat organizacji ochrony ludności, obrony cywilnej z uwzględnieniem aspektów międzynarodowej współpracy w obszarze ochrony ludności.
W czwartym semestrze rozpoczyna się blok przedmiotów ratownictwo, który pozwala na zdobycie wiedzy na temat: organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, ratownictwa chemiczno-ekologicznego, technicznego czy specjalistycznego oraz ukończenie szkolenia podstawowe strażaka-ratownika OSP.
Semestr piąty to blok: pomoc humanitarna, na który składają się przedmioty przygotowujące absolwenta do pracy w sektorze związanym ze świadczeniem pomocy humanitarnej. W bloku tym zostały zawarte aspekty prawne, organizacyjne, dotyczące standardów i zasad pomocy humanitarnej, bezpieczeństwa misji pomocy humanitarnej oraz zarządzania pomocą humanitarną.
Ostatni semestr to blok: systemów wspomagających ratownictwo i ochronę ludności, który ma zapewnić kompetencje wykorzystania systemów powszechnie stosowanych w organizacjach ratowniczych, jak również wprowadzić studentów do rozwiązywania problemów związanych z ochroną ludności. W bloku tym ujęte zostały takie przedmioty jak m.in.: systemy informacji przestrzennej, system wspomagania decyzji, symulacyjna gra decyzyjna, matematyczne wspomaganie decyzji czy analiza danych, która pozwoli studentom na uzyskanie certyfikatu: SPSS TECHNOLOGY JUNIOR EXPERT wydanym przez Predictive Solutions. Ponadto studenci będą mieli możliwość uczestnictwa w ćwiczeniach laboratoryjnych przy użyciu nowoczesnych narzędzi technicznych wykorzystywanych w ratownictwie i ochronie ludności.
Studenci pierwszego stopnia wykorzystują oraz doskonalą swoje kompetencje podczas praktyki zawodowej, która przewidziana jest w sektorach bezpieczeństwa, w formacjach mundurowych, organizacjach pozarządowych działających na rzecz bezpieczeństwa wewnętrznego oraz instytucjach.
Studenci w ramach popularyzacji nauki i praktyki uczestniczą w cyklicznych konferencjach naukowych, seminariach, warsztatach i wizytach studyjnych w zaawansowanych laboratoriach partnerów Uczelni, w ramach współpracy.
Kształcenie specjalistów w zakresie ratownictwa, ochrony ludności i pomocy humanitarnej stanowią istotny element w tworzeniu systemu bezpieczeństwa publicznego i tworzenia nowej wiedzy i wysokich kompetencji w zakresie szeroko pojętego bezpieczeństwa.
Potrzeby specjalistów z kompetencjami oferowanymi przez kierunek studiów potwierdza portal Barometr Zawodów, w którym w prognozie zapotrzebowania na pracowników o tożsamych lub porównywalnych kwalifikacjach na rok 2023.
Wymiar krajowy
Zaangażowanie sektora prywatnego w przedmiotowy wymiar działań ratowniczych, ochrony ludności i pomocy humanitarnej kreuje naturalną potrzebę rozbudowy własnego kapitału ludzkiego o specjalistów na potrzeby podmiotów gospodarczych w wymiarze koncepcji odpowiedzialnego rozwoju.
Istotnym aspektem przemawiającym za potrzebami rynku jest projekt Ustawy o ochronie ludności i klęsce żywiołowej, która zakłada szereg usystematyzowanych rozwiązań wymagających doskonalenia zawodowego personelu (administracji publicznej, np. PSP i innych podmiotów) w zakresie działań pomocowych (w tym pomocy humanitarnej) i zadań obrony cywilnej.
Wymiar międzynarodowy
Oferta kierunku skierowana jest do studentów, którzy wiążą swoje plany zawodowe z pracą w środowisku międzynarodowym. Unijny Mechanizm Ochrony Ludności to system, w którym Polska aktywnie uczestniczy jako dawca pomocy ratowniczej, ochrony ludności i pomocy humanitarnej, ale i jej biorca (np. powódź 2010 r.). Ostatnie lata pokazały niezwykle intensywny rozwój systemu, w tym zwielokrotnienie nakładów finansowych z budżetu UE, na rzecz budowania i wzajemnego uzupełniania się krajowych zdolności ochrony ludności w wymiarze europejskim (np. zdolności gaszenia pożarów lasów z powietrza, przeciwdziałania zagrożeniom CBRN, magazynów środków medycznych współdzielonych między państwami UE, czy schronów). Rozwój ten w oczywisty sposób determinuje wzrost zapotrzebowania na specjalistyczny personel w systemie na poziomie Unii Europejskiej (w tym w Komisji Europejskiej i innych organach UE) i RP. Absolwenci kierunku będą przygotowani do podjęcia zatrudnienia również na rynku globalnym w obszarze pomocy humanitarnej. Dla przykładu obecne zapotrzebowanie na pracowników humanitarnych różnego szczebla wg strony ReliefWeb wynosi blisko 3,5 tysiąca osób (dane na dzień 7 marca 2023).
Akademia Pożarnicza dużą wagę kładzie na współpracę międzynarodową. Organizowane przez uczelnię konferencje naukowe i seminaria czynnie angażują studentów, którzy mają okazję dzielić się wynikami własnych badań naukowych w gronie specjalistów krajowych i zagranicznych. Rangę organizowanych wydarzeń podkreślają patronaty honorowe udzielane przez m.in. Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, Biuro ONZ ds. Redukcji Ryzyka Katastrof (UNDRR), Biuro ONZ ds. Koordynacji Spraw Humanitarnych (UNOCHA).
Nauka
W ostatniej ewaluacji jakości działalności naukowej Akademia Pożarnicza otrzymała kategorię A+ dla dyscypliny nauk o bezpieczeństwie, a także kategorię A dla dyscypliny inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka. Świadczy to o najwyższej jakości badań naukowych prowadzonych w uczelni. Wyniki tych badań zostały wpisywane w treści kształcenia na kierunku studiów, przyczyniając się do efektywnego wyposażania studentów w najnowszą wiedzę i umiejętności. Co więcej, studenci mają okazję brać udział w wydarzeniach otwartych związanych z procesami nadawania stopni naukowych we wspomnianych dyscyplinach naukowych (tj. Seminariach i obronach rozpraw doktorskich), poszerzając tym samym własne horyzonty poznawcze i ukierunkowując właściwe zainteresowania.
Współdziałania z interesariuszami zewnętrznymi
W trakcie opracowywania programu studiów kierunku Ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna zostali zidentyfikowani interesariusze zewnętrzni. Zaliczono do nich instytucje, których misją, celem, czy też przedmiotem działalności są zadania z trzech przedmiotowych zakresów planowanego do utworzenia kierunku studiów.
W grupie interesariuszy zewnętrznych znalazły się instytucje publiczne oraz organizacje pożytku publicznego, takie jak:
- Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej,
- Rządowe Centrum Bezpieczeństwa,
- Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP,
- Polski Czerwony Krzyż,
- Fundacja Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej,
- Fundacja Polska Akcja Humanitarna.
Współpraca z interesariuszami zewnętrznymi stanowi istotny element w kształtowaniu sylwetki przyszłego absolwenta.
Informacje podstawowe
Dla kogo - dla osób cywilnych
Tytuł zawodowy nadawany absolwentom – licencjat
Przyporządkowanie do dyscyplin naukowych:
- Nauki o bezpieczeństwie - 91%
- Inżynieria bezpieczeństwa - 9%
Jednostka organizacyjna - Wydział Inżynierii Bezpieczeństwa i Ochrony Ludności
Kierunek studiów - ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna
Formy studiów - stacjonarne i niestacjonarne
Poziom kształcenia - studia pierwszego stopnia
Profil kształcenia - ogólnoakademicki
Język wykładowy - polski
Limit miejsc:
- Studia stacjonarne – 36
- Studia niestacjonarne - 36
Czas trwania - 6 semestrów (3 lata)
Proces rekrutacji
- Rekrutacja kandydatów na studia prowadzona jest w formie elektronicznej na stronie internetowej irk.apoz.edu.pl obsługiwanej przez system Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK).
- Aby wziąć udział w procesie rekrutacji, kandydat zobowiązany jest do:
- założenia konta w systemie IRK
- uzupełnienia wymaganych danych, niezbędnych do zapisu na studia;
- dokonania zapisu na wybrany z oferty rodzaj studiów.
- Indywidualne konto rekrutacyjne w systemie IRK jest głównym źródłem przekazywania kandydatowi informacji dotyczących postępowania rekrutacyjnego. Wiadomości umieszczone na indywidualnym koncie kandydata uznaje się za dostarczone i wiążące.
- Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w celu rekrutacji.
- Decyzję dotyczącą określenia minimalnej liczby osób wymaganych do uruchomienia kierunku studiów podejmuje Rektor-Komendant APoż.
Warunki rekrutacji
- Na studia przyjmowane są wyłącznie osoby posiadające świadectwo dojrzałości.
- W postępowaniu rekrutacyjnym będą uwzględniane wyniki z części pisemnej egzaminu dojrzałości z przedmiotów:
- matematyka;
- język obcy;
- wiedza o społeczeństwie albo geografia, albo historia, albo informatyka.
- W przypadku świadectwa dojrzałości, na którym brak jest wyników z następujących przedmiotów: matematyka albo wiedza o społeczeństwie, albo geografia, albo historia, albo informatyka, przyjmuje się jako liczbę punktów wartość zero.
- W przypadku świadectwa dojrzałości wydanego w latach, w których nie było obowiązku pisania egzaminu z matematyki, przyjmuje się z tego przedmiotu jako liczbę punktów wartość zero.
Przeliczanie punktów
- Punkty rekrutacyjne PR z danego przedmiotu obliczane są wg wzoru: PR za przedmiot = wynik maturalny x waga poziomu x waga przedmiotu gdzie:
- wynik maturalny - wynik maturalny z części pisemnej wyrażony w skali punktowej wynikający w stosunku 1:1 ze skali procentowej;
- waga poziomu:
- poziom podstawowy - 0,7
- poziom rozszerzony - 1,0
- waga przedmiotu:
- matematyka - 1,0
- wiedza o społeczeństwie albo geografia, albo historia, albo informatyka - 0,8
- język obcy - 0,5
- W przypadku kandydatów ze starą maturą (sprzed 2005 dot. liceów i sprzed 2006 dot. techników) oceny z pisemnego egzaminu dojrzałości wyrażone w skali oceniania od 3 do 5 albo od 2 do 6 przelicza się na „wynik maturalny” zgodnie z poniższą tabelą:
Ocena z pisemnego egzaminu dojrzałości skala 3-5
Ocena z pisemnego egzaminu dojrzałości skala 2-6
Wynik maturalny
5,0
6,0
100
--------------------------------
5,0
80
4,0
4,0
60
---------------------------------
3,0
40
3,0
2,0
20
- W przypadku kandydatów ze starą maturą (sprzed 2005 dot. liceów i sprzed 2006 dot. techników), którzy na egzaminie dojrzałości nie posiadają ocen z przedmiotów wymaganych, dokonuje się przeliczenia na „wynik maturalny” oceny na świadectwie ukończenia szkoły średniej w sposób, o którym mowa w pkt. 2 z zastrzeżeniem, że “wynik maturalny” przemnożony jest przez współczynnik 0,8.
- Gdy kandydat zdaje maturę na obu poziomach z danego przedmiotu i/lub posiada wyniki maturalne z kilku języków lub przedmiotów dodatkowych, Komisja Rekrutacyjna wylicza sumę punktów rekrutacyjnych PR na podstawie wyników z poszczególnych przedmiotów w najkorzystniejszej dla kandydata konfiguracji.
- Sposób przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych świadectwu polskiej szkoły średniej, wydanych za granicą stanowi Załącznik nr 3 do uchwały nr 17/06/2022 Senatu SGSP z dnia 22.06.2022 r.
- Listę rankingową kandydatów tworzy się na podstawie sumy punktów rekrutacyjnych PR z matematyki, języka obcego oraz wiedzy o społeczeństwie albo geografii, albo historii, albo informatyki.
- W przypadku uzyskania identycznej sumy punktów rekrutacyjnych po przeliczeniu wyników z matur, o zajęciu wyższej pozycji na liście rankingowej decydować będą wyższe wyniki na świadectwie dojrzałości z pierwszeństwem:
- matematyki,
- wiedzy o społeczeństwie albo geografii, albo historii, albo informatyki,
- języka obcego.
- Laureaci Olimpiady Wiedzy o Bezpieczeństwie i Obronności współorganizowanej przez SGSP otrzymują w postępowaniu kwalifikacyjnym maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania, zaś finaliści tej olimpiady maksymalną liczbę punktów z przedmiotu dodatkowego, możliwych do uzyskania.
- Punkty rekrutacyjne PR z danego przedmiotu obliczane są wg wzoru: PR za przedmiot = wynik maturalny x waga poziomu x waga przedmiotu gdzie:
Potwierdzanie efektów uczenia się
- W stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się stosuje się postanowienia właściwej uchwały Senatu Akademii Pożarniczej w sprawie organizacji potwierdzania efektów uczenia się.
- Terminem na złożenie właściwej dokumentacji w celu potwierdzenia efektów uczenia się jest 01.03.2023 r. – 31.03.2023 r.
- Po uzyskaniu pozytywnej decyzji dotyczącej potwierdzenia efektów uczenia się, obowiązują podane terminy rekrutacji.
- Do osób, które ubiegają się o przyjęcie na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się nie stosuje się wymogu posiadania wyników na świadectwie dojrzałości z wymaganych przedmiotów i ich przeliczania.
- Liczba osób przyjęta na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się nie może przekraczać 10% limitu przyjęć na pierwszy rok studiów.
Terminy rekrutacji
I nabór | II nabór | |
rozpoczęcie przyjmowania zgłoszeń | 03.06.2024 r. | 26.08.2024 r. |
zakończenie przyjmowania zgłoszeń | 14.07.2024 r. | 15.09.2024 r. |
ogłoszenie wyników wstępnej kwalifikacji | 19.07.2024 r. | 18.09.2024 r. |
dostarczenie oryginałów dokumentów przez osoby zakwalifikowane ** | 22.07 - 01.08.2024 r. | 19-25.09.2024 r. |
dostarczenie oryginałów dokumentów przez osoby za listy rezerwowej ** | 05 - 13.08.2024 r. | 19-25.09.2024 r. |
ogłoszenie wyników | 14.08.2024 r. | 26.09.2024 r. |
Wymagane dokumenty
- Aby wziąć udział w procesie rekrutacji na wybrany rodzaj studiów, kandydat zobowiązany jest do:
- wczytania skanu świadectwa dojrzałości (wydanego przez OKE lub w przypadku matury sprzed 2005 dot. liceów i sprzed 2006 dot. techników przez szkołę) - wszystkie strony dokumentu w jednym pliku pdf;
- wczytania skanu decyzji w sprawie potwierdzenia efektów uczenia się wydanej przez właściwą komisję do spraw potwierdzania efektów uczenia się - w przypadku kandydatów ubiegających się o przyjęcie się na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się;
- wczytania elektronicznej wersji kolorowej fotografii na białym tle - zdjęcie kandydata powinno spełniać te same wymagania, co zdjęcie do dowodu osobistego;
- zapisu na wybrany rodzaj studiów;
- uiszczenia opłaty rekrutacyjnej - na rachunek bankowy wskazany w indywidualnym koncie rekrutacyjnym – po prawidłowym zapisie na studia.
- Po wpisaniu kandydata na listę wstępnie zakwalifikowanych, kandydat w wyznaczonym przez komisję rekrutacyjną terminie dostarcza do Apoż:
- podanie do Rektora-Komendanta Apoż - formularz wygenerowany z systemu IRK, wydrukowany i własnoręcznie podpisany;
- oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości – wydany przez OKE lub w przypadku matury sprzed 2005 dot. liceów i sprzed 2006 dot. techników przez szkołę;
- oryginał decyzji w sprawie potwierdzenia efektów uczenia się wydanej przez właściwą komisję do spraw potwierdzania efektów uczenia się – dotyczy kandydatów ubiegających się o przyjęcie się na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się;
- deklarację uiszczania czesnego (dotyczy tylko studiów niestacjonarnych) - formularz wygenerowany z systemu IRK, wydrukowany i własnoręcznie podpisany.
- Niedopełnienie formalności, o których mowa wyżej traktowane jest przez komisję rekrutacyjną jako rezygnacja z udziału w procesie rekrutacji na studia.
Opłata rekrutacyjna
Koszt - 85,00 PLN
Numer konta – zostanie podany w zakładce "Płatności" w indywidualnym koncie kandydata, po złożeniu zgłoszenia rekrutacyjnego
Termin – do ostatniego dnia przyjmowania zgłoszeń rekrutacyjnych
Opłaty za studia
- studia stacjonarne są niepłatne
- studia niestacjonarne są płatne
- koszt studiów oraz informacje o innych płatnościach określone są we właściwym Zarządzeniu Rektora-Komendanta APoż (zakładka "Podstawy prawne")
Podstawy prawne
- Warunki rekrutacji – Uchwała Senatu APoż
- Sposób przeliczania ocen zagranicznych – Załącznik do Uchwały Senatu SGSP
- Program studiów – Uchwała Senatu SGSP
- Szczegółowe zasady pobierania opłat – Zarządzenie Rektora-Komendanta APoż NOWE od 10.04.2024 r.
- Szczegółowe terminy rekrutacji – Decyzja Rektora-Komendanta APoż
- Wysokość opłaty rekrutacyjnej – Zarządzenie Rektora-Komendanta APoż
- Limit przyjęć - Zarządzenie Rektora-Komendanta APoż
Sylwetka absolwenta
Absolwent:
- Jest przygotowany do wykonywania funkcji doradczych, kontrolnych i administracyjnych na różnych szczeblach administracji publicznej.
- Rozumie i umie analizować procesy dokonujące się w społecznościach lokalnych, państwie i przyrodzie oraz badać wpływ relacji: człowiek - środowisko - infrastruktura.
- Posiada umiejętności aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, kierowania zespołami ludzkimi wykonującymi zadania zlecone oraz posługiwania się fachową literaturą, łącznie z przepisami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa, działalności służb, straży i inspekcji oraz działalności gospodarczej.
- Zna podstawowe procesy technologiczne, mające wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa.
- Posiada umiejętność korzystania z tej wiedzy w życiu zawodowym, komunikowania się z otoczeniem zewnętrznym, wewnętrznym w zakresie niezbędnym dla skutecznego zrealizowania swojej misji społecznej i pomocowej jaką jest ochrona życia i zdrowia człowieka, środowiska, infrastruktury, w tym krytycznej.
- Spełnia nowoczesne wymagania zawodowe, które predysponują go do wykonywania funkcji kierowniczych, doradczych i administracyjnych na różnych szczeblach administracji publicznej (rządowej i samorządowej) zarządzania bezpieczeństwem.
- Posiada kompleksowe przygotowanie do prowadzenia i realizacji wszystkich elementów i procedur zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem publicznym, ochroną ludności i zarządzania ryzykiem w każdej jednostce administracyjnej i każdym przedsiębiorstwie.
- Jest przygotowany do stosowania nowych dyrektyw, zasad i procedur obowiązujących w Polsce i wynikających z dostosowania tego obszaru problemowego do wymagań Unii Europejskiej i standardów światowych.
- Nabywa wiedzę ze skutecznego kierowania zespołami oraz teoretyczną i umiejętności praktyczne między innymi w takich obszarach jak:
- identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń oraz określenie ich źródeł;
- analizy ryzyka zagrożeń i prognozy ich potencjalnych skutków;
- projektowanie i wdrażanie nowoczesnych i skutecznych systemów zarządzania bezpieczeństwem w jednostkach administracji państwowej;
- identyfikacja, prognozowanie i diagnozowanie zagrożeń oraz opracowywanie metod zapobiegania, przeciwdziałania i przygotowania działań na wypadek niekorzystnych zdarzeń i sytuacji kryzysowych;
- tworzenie warunków zapewniających ciągłość funkcjonowania infrastruktury krytycznej;
- planowanie działań zapobiegawczych;
- projektowanie systemów zarządzania bezpieczeństwem, obsługiwanie oraz doskonalenie procedur tego systemu;
- uświadamianie społeczeństwa i powszechna edukacja w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom;
- tworzenie warunków organizacyjnych, technicznych i finansowych sprawnego zarządzania kryzysowego;
- organizacja systemów łączności i monitorowania;
- organizacja i utrzymywanie systemów ostrzegania i alarmowania;
- tworzenie warunków przetrwania ludności w sytuacjach kryzysowych;
- tworzenie warunków zapewniających ciągłość funkcjonowania administracji publicznej;
- szacowanie szkód i strat powstałych w wyniku katastrof i sytuacji kryzysowych;
- prognozowanie sytuacji nadzwyczajnych i opracowywanie środków i sposobów przeciwdziałania;
- współpraca z instytucjami porządku publicznego;
- wykorzystanie znajomości prawa cywilnego, administracyjnego i karnego.
- Nabywa umiejętność posługiwania się komputerowymi technikami wspomagania prognozowania zdarzeń niekorzystnych
- Potrafi:
- projektować i zarządzać bezpieczeństwem;
- efektywnie stosować programy komputerowe w pracach prognostycznych i projektowych oraz w zarządzaniu;
- stosować systemy informatyczne w zagadnieniach planowania i organizacji działań zmierzających do minimalizacji skutków sytuacji kryzysowych;
- rozwijać innowacyjność w zakresie bezpieczeństwa.
- Będzie dobrze przygotowany do wykonywania zadań w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego realizowanych przez organy państwowe i samorządowe, a także podmioty gospodarcze i instytucje pozarządowe zgodnie z ich statutowymi obowiązkami w tym obszarze.
- Poprzez naukę języka obcego będzie przygotowany do zrozumiałego komunikowania się w zakresie skutecznego pozyskiwania, przekazywania i stosowania wiedzy i informacji z zakresu bezpieczeństwa państwa w tym informacji wynikających z Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa i Obrony.
- Rozumie mechanizmy i warunki tworzące bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, wiedzę z zakresu nauk o bezpieczeństwie, nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, które kształtują procesy i stan bezpieczeństwa, prawa człowieka, zasad funkcjonowania państwa w ochronie żywotnych jego interesów oraz interesu jednostek: życia, zdrowia, mienia, środowiska, itp.
- Zdobędzie szczególnie cechy w zakresie znajomości zasad zarządzania bezpieczeństwem, absolwent kierunku w systemie praktyk zawodowych, które będą organizowane w organach państwowych i samorządowych, instytucjach gospodarczych i pozarządowych, które wykonują zadania na rzecz bezpieczeństwa wewnętrznego państwa.
- Będzie przygotowany do aktywnego uczestnictwa w badaniach stanu bezpieczeństwa wewnętrznego, tworzenia dokumentacji opisującej stan bezpieczeństwa, wyciągania krytycznych wniosków i formułowania nowych założeń i tworzenia projektów.
- Posiada wiedzę obejmującą wieloaspektowe problemy bezpieczeństwa wewnętrznego jak i praktyczne umiejętności niezbędne do realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego.
- Posiada zdolność twórczego myślenia i rozwiązywania problemów.
- Sprawdza się w toku pracy indywidualnej i zespołowej, zarówno w roli kierownika, jak i członka grupy.
- Potrafi szybko podejmować trafne decyzje oraz wykazuje chęć ciągłego podnoszenia kwalifikacji.
Potencjalne miejsce pracy
Absolwent kierunku może znaleźć zatrudnienie w:
- jednostki ochrony przeciwpożarowej,
- administracja publiczna, szczególnie ta ściśle współpracująca z OSP,
- inne służby ratownicze i instytucje działające w sferze ogólnie pojętego bezpieczeństwa (w tym organizacje międzynarodowe),
- administracja publiczna związana z ochroną ludności, jak np. centra zarządzania kryzysowego czy wydziały bezpieczeństwa,
- służby związane z bezpieczeństwem i ochroną obywateli,
- instytucje rządowe i pozarządowe związane z bezpieczeństwem (w tym międzynarodowe instytucje bezpieczeństwa),
- instytucje sektora publicznego,
- komórki organizacyjne zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej,
- instytucje sektora prywatnego związanego z szeroko definiowanym bezpieczeństwem,
- wszystkie formacje i służby podległe MSWiA.