
Kierunek Ratownictwo, Ochrona Ludności i Pomoc Humanitarna
RATOWNICTWO, OCHRONA LUDNOŚCI I POMOC HUMANITARNA
Studia na kierunku ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna dedykowane są osobom, które pragną zdobywać wiedzę, umiejętności oraz kształtować kompetencje niezbędne podczas działań mających wpływ na bezpieczeństwo obywateli a także tym, którzy swoją przyszłość zawodową wiążą z instytucjami podległymi resortom administracji publicznej, spraw wewnętrznych oraz instytucjami pozarządowymi.
Internetowa Rekrutacja Kandydatów - IRK |
Obsługa rekrutacji |
Akademia Pożarnicza |
Rekrutacja
Internetowa Rekrutacja Kandydatów
Jak dokonać zapisu na studia?
Informacje podstawowe
Dla kogo - dla osób cywilnych
Tytuł zawodowy nadawany absolwentom – licencjat
Przyporządkowanie do dyscyplin naukowych:
- Nauki o bezpieczeństwie - 91%
- Inżynieria bezpieczeństwa - 9%
Jednostka organizacyjna - Wydział Inżynierii Bezpieczeństwa i Ochrony Ludności
Kierunek studiów - ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna
Formy studiów - stacjonarne i niestacjonarne
Poziom kształcenia - studia pierwszego stopnia
Profil kształcenia - ogólnoakademicki
Język wykładowy - polski
Limit miejsc:
- Studia stacjonarne – 36
- Studia niestacjonarne - 36
Czas trwania - 6 semestrów (3 lata)
Proces rekrutacji
- Rekrutacja kandydatów na studia prowadzona jest w formie elektronicznej na stronie internetowej irk.apoz.edu.pl obsługiwanej przez system Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK).
- Aby wziąć udział w procesie rekrutacji, kandydat zobowiązany jest do:
- założenia konta w systemie IRK
- uzupełnienia wymaganych danych, niezbędnych do zapisu na studia;
- dokonania zapisu na wybrany z oferty rodzaj studiów.
- Indywidualne konto rekrutacyjne w systemie IRK jest głównym źródłem przekazywania kandydatowi informacji dotyczących postępowania rekrutacyjnego. Wiadomości umieszczone na indywidualnym koncie kandydata uznaje się za dostarczone i wiążące.
- Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w celu rekrutacji.
- Decyzję dotyczącą określenia minimalnej liczby osób wymaganych do uruchomienia kierunku studiów podejmuje Rektor-Komendant APoż.
Warunki rekrutacji
- Na studia przyjmowane są wyłącznie osoby posiadające świadectwo dojrzałości.
- W postępowaniu rekrutacyjnym będą uwzględniane wyniki z części pisemnej egzaminu dojrzałości z przedmiotów:
- matematyka;
- język obcy;
- wiedza o społeczeństwie albo geografia, albo historia, albo informatyka.
- W przypadku świadectwa dojrzałości, na którym brak jest wyników z następujących przedmiotów: matematyka albo wiedza o społeczeństwie, albo geografia, albo historia, albo informatyka, przyjmuje się jako liczbę punktów wartość zero.
- W przypadku świadectwa dojrzałości wydanego w latach, w których nie było obowiązku pisania egzaminu z matematyki, przyjmuje się z tego przedmiotu jako liczbę punktów wartość zero.
Przeliczanie punktów
- Punkty rekrutacyjne PR z danego przedmiotu obliczane są wg wzoru: PR za przedmiot = wynik maturalny x waga poziomu x waga przedmiotu gdzie:
- wynik maturalny - wynik maturalny z części pisemnej wyrażony w skali punktowej wynikający w stosunku 1:1 ze skali procentowej;
- waga poziomu:
- poziom podstawowy - 0,7
- poziom rozszerzony - 1,0
- waga przedmiotu:
- matematyka - 1,0
- wiedza o społeczeństwie albo geografia, albo historia, albo informatyka - 0,8
- język obcy - 0,5
- W przypadku kandydatów ze starą maturą (sprzed 2005 dot. liceów i sprzed 2006 dot. techników) oceny z pisemnego egzaminu dojrzałości wyrażone w skali oceniania od 3 do 5 albo od 2 do 6 przelicza się na „wynik maturalny” zgodnie z poniższą tabelą:
Ocena z pisemnego egzaminu dojrzałości skala 3-5
Ocena z pisemnego egzaminu dojrzałości skala 2-6
Wynik maturalny
5,0
6,0
100
--------------------------------
5,0
80
4,0
4,0
60
---------------------------------
3,0
40
3,0
2,0
20
- W przypadku kandydatów ze starą maturą (sprzed 2005 dot. liceów i sprzed 2006 dot. techników), którzy na egzaminie dojrzałości nie posiadają ocen z przedmiotów wymaganych, dokonuje się przeliczenia na „wynik maturalny” oceny na świadectwie ukończenia szkoły średniej w sposób, o którym mowa w pkt. 2 z zastrzeżeniem, że “wynik maturalny” przemnożony jest przez współczynnik 0,8.
- Gdy kandydat zdaje maturę na obu poziomach z danego przedmiotu i/lub posiada wyniki maturalne z kilku języków lub przedmiotów dodatkowych, Komisja Rekrutacyjna wylicza sumę punktów rekrutacyjnych PR na podstawie wyników z poszczególnych przedmiotów w najkorzystniejszej dla kandydata konfiguracji.
- Sposób przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych świadectwu polskiej szkoły średniej, wydanych za granicą stanowi Załącznik nr 3 do uchwały nr 17/06/2022 Senatu SGSP z dnia 22.06.2022 r.
- Listę rankingową kandydatów tworzy się na podstawie sumy punktów rekrutacyjnych PR z matematyki, języka obcego oraz wiedzy o społeczeństwie albo geografii, albo historii, albo informatyki.
- W przypadku uzyskania identycznej sumy punktów rekrutacyjnych po przeliczeniu wyników z matur, o zajęciu wyższej pozycji na liście rankingowej decydować będą wyższe wyniki na świadectwie dojrzałości z pierwszeństwem:
- matematyki,
- wiedzy o społeczeństwie albo geografii, albo historii, albo informatyki,
- języka obcego.
- Laureaci Olimpiady Wiedzy o Bezpieczeństwie i Obronności współorganizowanej przez SGSP otrzymują w postępowaniu kwalifikacyjnym maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania, zaś finaliści tej olimpiady maksymalną liczbę punktów z przedmiotu dodatkowego, możliwych do uzyskania.
- Punkty rekrutacyjne PR z danego przedmiotu obliczane są wg wzoru: PR za przedmiot = wynik maturalny x waga poziomu x waga przedmiotu gdzie:
Potwierdzanie efektów uczenia się
- W stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się stosuje się postanowienia właściwej uchwały Senatu Akademii Pożarniczej w sprawie organizacji potwierdzania efektów uczenia się.
- Terminem na złożenie właściwej dokumentacji w celu potwierdzenia efektów uczenia się jest 01.03.2023 r. – 31.03.2023 r.
- Po uzyskaniu pozytywnej decyzji dotyczącej potwierdzenia efektów uczenia się, obowiązują podane terminy rekrutacji.
- Do osób, które ubiegają się o przyjęcie na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się nie stosuje się wymogu posiadania wyników na świadectwie dojrzałości z wymaganych przedmiotów i ich przeliczania.
- Liczba osób przyjęta na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się nie może przekraczać 10% limitu przyjęć na pierwszy rok studiów.
Terminy rekrutacji
| I nabór | II nabór |
rozpoczęcie przyjmowania zgłoszeń | 05.06.2023 r. | 14.08.2023 r. |
zakończenie przyjmowania zgłoszeń | 14.07.2023 r. | 15.09.2023 r. |
ogłoszenie wyników wstępnej kwalifikacji | 21.07.2023 r. | 20.09.2023 r. |
dostarczenie oryginałów dokumentów ** | 24.07 - 04.08.2023 r. | 21.09 - 22.09.2023 r. |
ogłoszenie wyników | 09.08.2023 r. | 26.09.2023 r. |
** zgodnie z harmonogramem przesłanym za pomocą platformy IRK osobom wstępnie zakwalifikowanym
Wymagane dokumenty
- Aby wziąć udział w procesie rekrutacji na wybrany rodzaj studiów, kandydat zobowiązany jest do:
- wczytania skanu świadectwa dojrzałości (wydanego przez OKE lub w przypadku matury sprzed 2005 dot. liceów i sprzed 2006 dot. techników przez szkołę) - wszystkie strony dokumentu w jednym pliku pdf;
- wczytania skanu decyzji w sprawie potwierdzenia efektów uczenia się wydanej przez właściwą komisję do spraw potwierdzania efektów uczenia się - w przypadku kandydatów ubiegających się o przyjęcie się na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się;
- wczytania elektronicznej wersji kolorowej fotografii na białym tle - zdjęcie kandydata powinno spełniać te same wymagania, co zdjęcie do dowodu osobistego;
- zapisu na wybrany rodzaj studiów;
- uiszczenia opłaty rekrutacyjnej - na rachunek bankowy wskazany w indywidualnym koncie rekrutacyjnym – po prawidłowym zapisie na studia.
- Po wpisaniu kandydata na listę wstępnie zakwalifikowanych, kandydat w wyznaczonym przez komisję rekrutacyjną terminie dostarcza do Apoż:
- podanie do Rektora-Komendanta Apoż - formularz wygenerowany z systemu IRK, wydrukowany i własnoręcznie podpisany;
- oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości – wydany przez OKE lub w przypadku matury sprzed 2005 dot. liceów i sprzed 2006 dot. techników przez szkołę;
- oryginał decyzji w sprawie potwierdzenia efektów uczenia się wydanej przez właściwą komisję do spraw potwierdzania efektów uczenia się – dotyczy kandydatów ubiegających się o przyjęcie się na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się;
- deklarację uiszczania czesnego (dotyczy tylko studiów niestacjonarnych) - formularz wygenerowany z systemu IRK, wydrukowany i własnoręcznie podpisany.
- Niedopełnienie formalności, o których mowa wyżej traktowane jest przez komisję rekrutacyjną jako rezygnacja z udziału w procesie rekrutacji na studia.
Opłata rekrutacyjna
Koszt - 85,00 PLN
Numer konta – zostanie podany w zakładce "Płatności" w indywidualnym koncie kandydata, po złożeniu zgłoszenia rekrutacyjnego
Termin – do ostatniego dnia przyjmowania zgłoszeń rekrutacyjnych
Opłaty za studia
Studia stacjonarne są nieodpłatne
Studia niestacjonarne są płatne
Koszt studiów oraz pozostałe opłaty związane z procesem studiowania określone zostały w Uchwale Senatu APoż
Podstawy prawne
- Warunki rekrutacji – Uchwała Senatu SGSP
- Sposób przeliczania ocen zagranicznych – Załącznik do Uchwały Senatu SGSP
- Program studiów – Uchwała Senatu SGSP
- Szczegółowe zasady pobierania opłat – Uchwała Senatu SGSP
- Szczegółowe terminy rekrutacji – Decyzja Rektora-Komendanta SGSP
- Wysokość opłaty rekrutacyjnej – Zarządzenie Rektora-Komendanta SGSP
Sylwetka absolwenta
Absolwent:
- Jest przygotowany do wykonywania funkcji doradczych, kontrolnych i administracyjnych na różnych szczeblach administracji publicznej.
- Rozumie i umie analizować procesy dokonujące się w społecznościach lokalnych, państwie i przyrodzie oraz badać wpływ relacji: człowiek - środowisko - infrastruktura.
- Posiada umiejętności aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, kierowania zespołami ludzkimi wykonującymi zadania zlecone oraz posługiwania się fachową literaturą, łącznie z przepisami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa, działalności służb, straży i inspekcji oraz działalności gospodarczej.
- Zna podstawowe procesy technologiczne, mające wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa.
- Posiada umiejętność korzystania z tej wiedzy w życiu zawodowym, komunikowania się z otoczeniem zewnętrznym, wewnętrznym w zakresie niezbędnym dla skutecznego zrealizowania swojej misji społecznej i pomocowej jaką jest ochrona życia i zdrowia człowieka, środowiska, infrastruktury, w tym krytycznej.
- Spełnia nowoczesne wymagania zawodowe, które predysponują go do wykonywania funkcji kierowniczych, doradczych i administracyjnych na różnych szczeblach administracji publicznej (rządowej i samorządowej) zarządzania bezpieczeństwem.
- Posiada kompleksowe przygotowanie do prowadzenia i realizacji wszystkich elementów i procedur zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem publicznym, ochroną ludności i zarządzania ryzykiem w każdej jednostce administracyjnej i każdym przedsiębiorstwie.
- Jest przygotowany do stosowania nowych dyrektyw, zasad i procedur obowiązujących w Polsce i wynikających z dostosowania tego obszaru problemowego do wymagań Unii Europejskiej i standardów światowych.
- Nabywa wiedzę ze skutecznego kierowania zespołami oraz teoretyczną i umiejętności praktyczne między innymi w takich obszarach jak:
- identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń oraz określenie ich źródeł;
- analizy ryzyka zagrożeń i prognozy ich potencjalnych skutków;
- projektowanie i wdrażanie nowoczesnych i skutecznych systemów zarządzania bezpieczeństwem w jednostkach administracji państwowej;
- identyfikacja, prognozowanie i diagnozowanie zagrożeń oraz opracowywanie metod zapobiegania, przeciwdziałania i przygotowania działań na wypadek niekorzystnych zdarzeń i sytuacji kryzysowych;
- tworzenie warunków zapewniających ciągłość funkcjonowania infrastruktury krytycznej;
- planowanie działań zapobiegawczych;
- projektowanie systemów zarządzania bezpieczeństwem, obsługiwanie oraz doskonalenie procedur tego systemu;
- uświadamianie społeczeństwa i powszechna edukacja w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom;
- tworzenie warunków organizacyjnych, technicznych i finansowych sprawnego zarządzania kryzysowego;
- organizacja systemów łączności i monitorowania;
- organizacja i utrzymywanie systemów ostrzegania i alarmowania;
- tworzenie warunków przetrwania ludności w sytuacjach kryzysowych;
- tworzenie warunków zapewniających ciągłość funkcjonowania administracji publicznej;
- szacowanie szkód i strat powstałych w wyniku katastrof i sytuacji kryzysowych;
- prognozowanie sytuacji nadzwyczajnych i opracowywanie środków i sposobów przeciwdziałania;
- współpraca z instytucjami porządku publicznego;
- wykorzystanie znajomości prawa cywilnego, administracyjnego i karnego.
- Nabywa umiejętność posługiwania się komputerowymi technikami wspomagania prognozowania zdarzeń niekorzystnych
- Potrafi:
- projektować i zarządzać bezpieczeństwem;
- efektywnie stosować programy komputerowe w pracach prognostycznych i projektowych oraz w zarządzaniu;
- stosować systemy informatyczne w zagadnieniach planowania i organizacji działań zmierzających do minimalizacji skutków sytuacji kryzysowych;
- rozwijać innowacyjność w zakresie bezpieczeństwa.
- Będzie dobrze przygotowany do wykonywania zadań w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego realizowanych przez organy państwowe i samorządowe, a także podmioty gospodarcze i instytucje pozarządowe zgodnie z ich statutowymi obowiązkami w tym obszarze.
- Poprzez naukę języka obcego będzie przygotowany do zrozumiałego komunikowania się w zakresie skutecznego pozyskiwania, przekazywania i stosowania wiedzy i informacji z zakresu bezpieczeństwa państwa w tym informacji wynikających z Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa i Obrony.
- Rozumie mechanizmy i warunki tworzące bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, wiedzę z zakresu nauk o bezpieczeństwie, nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, które kształtują procesy i stan bezpieczeństwa, prawa człowieka, zasad funkcjonowania państwa w ochronie żywotnych jego interesów oraz interesu jednostek: życia, zdrowia, mienia, środowiska, itp.
- Zdobędzie szczególnie cechy w zakresie znajomości zasad zarządzania bezpieczeństwem, absolwent kierunku w systemie praktyk zawodowych, które będą organizowane w organach państwowych i samorządowych, instytucjach gospodarczych i pozarządowych, które wykonują zadania na rzecz bezpieczeństwa wewnętrznego państwa.
- Będzie przygotowany do aktywnego uczestnictwa w badaniach stanu bezpieczeństwa wewnętrznego, tworzenia dokumentacji opisującej stan bezpieczeństwa, wyciągania krytycznych wniosków i formułowania nowych założeń i tworzenia projektów.
- Posiada wiedzę obejmującą wieloaspektowe problemy bezpieczeństwa wewnętrznego jak i praktyczne umiejętności niezbędne do realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego.
- Posiada zdolność twórczego myślenia i rozwiązywania problemów.
- Sprawdza się w toku pracy indywidualnej i zespołowej, zarówno w roli kierownika, jak i członka grupy.
- Potrafi szybko podejmować trafne decyzje oraz wykazuje chęć ciągłego podnoszenia kwalifikacji.
Potencjalne miejsce pracy
Absolwent kierunku może znaleźć zatrudnienie w:
- jednostki ochrony przeciwpożarowej,
- administracja publiczna, szczególnie ta ściśle współpracująca z OSP,
- inne służby ratownicze i instytucje działające w sferze ogólnie pojętego bezpieczeństwa (w tym organizacje międzynarodowe),
- administracja publiczna związana z ochroną ludności, jak np. centra zarządzania kryzysowego czy wydziały bezpieczeństwa,
- służby związane z bezpieczeństwem i ochroną obywateli,
- instytucje rządowe i pozarządowe związane z bezpieczeństwem (w tym międzynarodowe instytucje bezpieczeństwa),
- instytucje sektora publicznego,
- komórki organizacyjne zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej,
- instytucje sektora prywatnego związanego z szeroko definiowanym bezpieczeństwem,
- wszystkie formacje i służby podległe MSWiA.